راه جلوگیری از سیل و روش کنترل و مهار آن با جامبوبگ

آیا می‌دانید یکی از سریعترین روشهایی جلوگیری از سیل، قبل از سیل و در هنگام سیل و حتی بعد از سیل و جهت هدایت آب‌های تجمع پیدا کرده حاصل از سیل در یک منطقه، استفاده از جامبوبگ است؟ آیا می‌دانید که به راحتی و با پیش بینی یکی دو روز قبل از وقوع سیل با استفاده از جامبوبگ می‌توان، مسیر احتمالی سیلاب در شهرها را بصورت کنترل شده و بدون اینکه آب به شهر یا روستا ورود کند از آن مناظق دور کرد و به مسیرهای کم خطرتر هدایت نمود؟؟ آیا می دانید خسارت سیلاب‌هایی مانند سیل شیراز را می توان با جامبوبگ به شدت کاهش داد؟؟

 

مهار سیل با جامبوبگ

در بسیاری از مناطق دنیا زمانی که حجم بارش زیادی در یک زمان کوتاه رخ می‌دهد. باعث حرکت سریع آبها و به هم پیوستن چند رشته آب از ارتفاعات بالا به سمت پایین می‌شود. که این حجم آب کم‌کم با هم جمع می شود و سرعت بالاتری پیدا میکند و سیل را ایجاد می‌کند. و برای مهار سیل از جامبوبگ استفاده می کنند. اما در کشور ما چون در این چند سال اخیر بارش‌های کمتر از حد نرمال داشته‌ایم و برخی اشتباهات باعث شده که موانع طبیعی (مانند دره‌ها و کوه‌ها و.. ) رو دستکاری کنیم و سدها، چند سال کم آب بودند و حال به یکباره پر شده‌اند (و هیچ بازدید و نگه‌داری خاصی در طول این مدت نشده‌اند) و اکثر مسیر‌های آب و یا رودخانه‌ها لایروبی نشده است، تجمع آب‌ها در این مناطق به یکباره سیل خطرناک را راه‌اندازی می‌کند.

کنترل و مهار سیل با جامبوبگ

راه جلوگیری از سیل با جامبوبگ

روش‌هایی زیادی برای جلوگیری از سیل وجود دارد که اکثر آنها اقدامات زیر بنای هستند که علاوه بر زمان چند ماهه برای اجرا، هزینه‌هایی زیادی هم دربر دارند. اما یکی از سریعترین  و ارزانترین روش‌های مقابله با سیل، استفاده از جامبوبگ می‌باشد. در چنین مواقعی خیلی از کشورها که پیش‌بینی سامانه‌های آب و هوایی پر‌فشاری دارند و ممکن است حجم بارش‌های زیادی در زمان کمی را داشته باشند، از راهکارهای سریع برای محکم کردن پشت سدهای خاکی و ایجاد سیل بندها در مسیر دره‌های تند و همچنین اگر به هر دلیلی دره‌ای یا مسیر رود قدیمی را دستکاری کرده باشند ایجاد یک مسیر آب رو مجزا در کنار شهر و یا در یکی از خیابان‌ها و مسیر‌های شهر و روستا، و یا دیواره چینی بین رودخانه‌ها و شهرها انجام می‌دهند.

 

یکی از سریعترین روشها برای ایجاد چنین ساز‌و‌کاری جامبوبگ‌ها هستند. جامبوبگ‌ها به کیسه‌های بزرگ انعطاف‌پذیر با ظرفیت‌های بالا می‌گویند که می‌توانند در این گونه مواقع استفاده شوند. جامبوبگ‌ها  ظرفیتی بین ۱ تن تا ۲ تن می‌توانند داشته باشند. با انواع خاک یا سنگلاخ پر شوند و در کنار هم یا رو هم چیده شوند و می توانند:

  • پشت سده‌ها را محکم کنند
  • در مسیر ورود سیلاب‌ها به روستا‌ها و شهرها قرار گیرند
  • پشت دیوارهای ساختمان‌های سست چیده شوند تا از فشار آب به بنای دیوار جلوگیری کنند
  • مرز و دیواره بین رودخانه‌ها را با شهر و روستا و مکان‌هایی که باید حفاظت شوند را محکم‌تر کنند و به کاهش نشت آب به آنها یا حداقل کاهش سرعت و قدرت ضربه سیل کمک کنند.

جامبوبگ‌ها ابعاد متفاوتی دارند. طول و عرض کفه آنها متعارف ۹۰*۹۰ یا ۹۵*۹۵ یا ۱۰۰*۱۰۰ می‌باشد و ارتفاع آنها بر حسب سفارش می‌تواند متفاوت و از حدود ۷۰ سانتی‌متر تا ۱۸۰ سانتی‌متر باشد.

تهیه جامبوبگ برای کنترل و مهار سیل

با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از حجم بارش‌ها در امسال وجود دارد شهرها و روستاهایی که در خطر قرار گرفته‌اند می‌توانند با تهیه جامبوبگ از حجم و خطرات سیل برای خود بکاهند. شهرداری‌ها، ستادهای بحران، شوراهای شهر، دهیاری‌ها، منابع طبیعی و آبخیز‌داری‌ها یا حتی گروه‌های مردمی می‌توانند با خرید و توزیع این محصول سهم چشم‎گیری در کاهش خسارات ناشی از سیل‌ها داشته باشند.

جلوگیری از سیل

 

مزایای استفاده از جامبوبگ در جلوگیری از سیل

یکی از مزایای استفاده از جامبوبگ، امکان پر کردن سریع آنها و به صورت دستی با لودر و بیل مکانیکی و سایر روش‌ها می‌باشد. و شما می‌توانید آنها را با سرعت بالا با خود بیل لودر یا بیل مکانیکی یا لیفتراک و جرثقیل به مکان‌های مورد نظر حمل کنید. نکته دیگری که در استفاده از جامبوبگ برای کنترل سیل و سیلاب وجود دارد  این است که بعد برطرف شدن شرایط خطرناک می‌توان با سرعت بالا آنها را جمع‌آوری کرد و هیچ اثری از آنها بر روی سازه‌ها شهری باقی نخواهند ماند.

گروه بازرگانی ایندا پک ضمن هماهنگی با چند تن از همکاران فعال در استان‌های مختلف آماده است تا با سرعت بالا این جامبوبگ‌ها را حاضر کرده و در اختیار عزیزان سیل زده یا در معرض سیل قرار دهد تا بتواند سهمی هر چند کوچک  برای حفظ مردم و این سرزمین با ارزش داشته باشد. هدف ما از انتشار این مطالب کسب سود نیست و فقط می خواهیم کاری که حدس می زنیم می تواند کمکی انجام دهد و شاید خیلی‌ها  از آن مطلع نباشند به دیگران نشان دهیم. امیدورارم که این تلاش باعث شود سهم کوچکی در مسیر کاهش خسارات سیل داشته باشیم.

 نکته یا عیبی که برای جامبوبگ‌ها وجود دارد تاریخ مصرف آنها است. اگر ستاد بحران یا ارگان مربوط به کنترل سیلاب‌ها می‌خواهد از کیسه‌های جامبوبگ تهیه کنند و در انبارهای خود نگه‌داری کنند تا در مواقع بحرانی از آنها استفاده کنند، باید مراقب این نکته باشند که اول جامبوبگ‌هایی تهیه کنند که در ساخت خود گونی آنها از مواد UV استفاده شده باشد. چون باعث افزایش طول عمر و مقاومت آن در مقابل آفتاب می‌گردد. در ضمن به صورت شش ماه یک بار یا سالانه موجودی انبار‌های خود را با جامبوبگ‌های تازه جایگزین کنند و در اوایل فصل پاییز اقدام به تهیه جامبوبگ نمایند. البته گفتن این نکته لازم است که این گونی‌های تاریخ مصرف گذشته در مکان‌هایی دیگر قابل استفاده است. و قابلیت خرید و فروش دارد و  فروش موارد مصرف نشده یا تاریخ گذشته می‌تواند حجمی از هزینه‌های خود و خرید جامبوبگ جایگزین را جبران کند. گروه بازرگانی ایندا پک که یکی از مراجع اصلی تولید و توزیع جامبوبگ نو و دست دوم در ایران می باشد آماده ارائه مشاوره رایگان جهت تسهیل در خرید و فروش انواع مدل‌های جامبوبگ برای تمامی عزیزان می باشد.