جامبوبگ چیست و انواع جامبو بگ کدام است

آیا میدانید جامبوبگ چیست؟

آیا میدانید جامبو بگ یا بیگ بگ چیست و انواع جامبو بگ کدام است؟

آیا میدانید اساس دسته بندی جامبو بگ ها یا بیگ بگ ها چیست؟

جامبوبگ چیست؟

گروه ایندا پک، تولید کننده جامبوبگ و بیگ بگ مفتخر است که محصولات خود را در ایران برای مصرف هموطنان عزیز عرضه نموده است. جامبوبگ یکی از انواع محصو.لات عرضه شده ما است که نوعی بگ یا همان کیسه بزرگ و با دوام برای حمل و نقل، ذخیره‌ و استفاده مجدد از مواد خشک و ریز مانند غلات، بذر، نمک، شکر، زغال سنگ، سیمان و دیگر مواد است. جامبوبگ از جنس پلی پروپیلن، پلی اتیلن یا پارچه‌های دیگر تولید می‌شود که در اصطلاع عام همان پارچه گونی شناخته می‌شود و معمولا دارای چهار یا دو دسته، یک دهانه برای پر کردن و یک دریچه برای خالی کردن دارد. جامبوبگ با ظرفیت بالا، انعطاف‌پذیری مناسب، به کاهش هزینه حمل و نقل و آلودگی محیط زیست کمک کرده و به همین سبب مورد استقبال صنایع مختلفی قرار گرفته است.گروه ایندا پک، تولید کننده جامبوبگ و بیگ بگ در ایران می باشد. جامبوبگ یا بیگ بگ کیسه های بزرگ انعظاف پذیری از جنس گونی هستند. که برای جابه جایی مواد پودری یا فله از آنها استفاده می شود و برای این مصارف ارزانترین و آسان ترین و کم هدر رفت ترین شیوه می باشد.

در ادامه مشخصات و ویژگی‌های جامبوبگ اینداپک را بررسی خواهیم کرد.

کاربرد جامبوبگ

انواع جامبو بگ :

انواع جامبوبگ موجود در بازار بر اساس شکل، اندازه، جنس، طراحی و کاربرد دسته‌بندی می‌شوند. برخی از انواع رایج جامبوبگ عبارتند از:

جامبوبگ استاندارد:

  • این نوع جامبوبگ شکل مکعبی یا مستطیلی دارد و از پلی پروپیلن تهیه می‌شود. این جامبوبگ برای حمل و نقل مواد خشک و ریز مانند غلات، بذر، شکر، نمک و غیره مناسب است. این محصول معمولا دارای چهار دسته، یک دهانه برای پر کردن و یک دریچه برای خالی کردن است و می تواند تا ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن را تحمل کند.

جامبوبگ ضد آب:

  • این نوع جامبوبگ از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن با پوشش ضد آب ساخته می‌شود و برای حمل و نقل مواد مرطوب یا حساس به رطوبت مانند سیمان، گچ، کود و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این جامبوبگ از نفوذ آب، بخار، گرد و غبار و حشرات به موارد جلوگیری کرده و معمولا دارای دو دسته، یک دهانه برای پر کردن و یک دریچه برای خالی کردن است. این جامبوبگ نیز معمولا می‌تواند تا ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن مواد را در خود تحمل کند.

جامبوبگ ضد الکتریسیته ساکن:

  • این نمونه از جامبوبگ نیز از پلی پروپیلن با الیاف ضد الکتریسیته ساکن ساخته شده و برای حمل مواد قابل اشتعال یا انفجار مانند پودر، گرانول، پلاستیک و مواد حساس دیگر استفاده می‌شود. این محصول با جلوگیری از تولید جرقه ناشی از اصطکاک نیز می‌تواند تا ۲۰۰۰ کیلوگرم وزن مواد را تحمل کنند.

جامبوبگ اینداپک

انواع محصولات جامبو بگ اینداپک در چهار دسته تقسیم‌بندی شده‌اند:

  • تقسیم بندی از نظر وزن
  • تقسیم بندی از نظر دسته
  • تقسیم بندی از نظر جنس پارچه
  • تقسیم بندی از نظر دوخت سر و ته جامبوبگ و بیگ بگ

 

انواع جامبو بگ

 

تقسیم بندی جامبوبگ از نظر وزن:

جامبو بگ ها برای ظرفیت های بار برداری متفاوتی طراحی شده اند و هر جامبوبگ یا بیگ بگ می تواند ظرفیت های از ۵۰۰ کیلو ۱ تن ۱٫۵ تن ۲ تن و حتی تا ۵ تن داشته باشد. اینکه یک جامبو بگ می تواند تا چه وزنی را تحمل کند به جنس گونی نحوه دوخت نخ استفاده شده در دوخت جا یابی دسته ها، جنس و نحوه و کیفیت اتصال دسته ها و گونی به یکدیگر و وزن محتوی آن  بستگی دارد.

 

تقسیم بندی جامبوبگ از نظر وزن

تقسیم بندی جامبوبگ از نظر وزن

 

تقسیم بندی جامبو بگ از نظر دسته:

دسته ها ی جامبوبگ یا بیگ بگ ها در واقع از تسمه های از جنس پلی پرو پیلن درست شده است که این نخ با بافت مخصوصی که دارد، آن را به تسمه ای مقاوم  تبدیل می کند که مقاومت کششی بسیار بالایی دارد.

با توجه به نحوه دوخت پارچه با تسمه و فرم ظاهری دسته ها تقسیم بندی های صورت می گیرد. که معروف ترین آنها ۲ دسته، ۴ دسته و ۸ دسته می باشد. این دسته برای جا به جایی جامبو بگ یا بیگ بگ طراحی شده اند و معمولا یا آنها را در شاخ لیفتراک می اندازند یا با کرین های سقفی و جرثقیل جا به جا می کنند.

میزان دوخته شدگی این تسمه ها به بدنه گونی که چند درصد ارتفاع بدنه گونی با تسمه به هم دوخت شده اند و نخ مورد استفاده در دوخت و uv  بودن آن نخ در کیفیت گونی و میزان بار برداری از عوامل موثر است.

 

تقسیم بندی جامبو بگ از نظر دسته

 

تقسیم بندی از جامبوبگ نظر جنس پارچه:

منظور از پارچه در جامبوبگ یا بگ ها در واقع همان گونی می باشد. زیرا جامبو بگ یا بیگ بگ از توپ  گونی های متری با متراژ بالا برش خورده و تشکیل می گردد. جنس این پارچه از بُد ریز بافت بودن و ضخامت نخ هایی از جنس پلی پروپیلن که آن را تشکیل داده اند در کیفیت آن پارچه و میزان تحمل آن پارچه در حمل بار بسیار موثر است.

مشخصه واحدی که برای بررسی کیفیت این پارچه ها درنظر گرفته می شود برحسب گرم بر متر مربع می باشد.

یعنی میزان ۱ متر مربع از پارچه این گونی چه مقدار وزن برحسب گرم دارد. به همین منظور پارچه های گونی به صورت متعارف دارای اوزان ۱۳۵ گرم، ۱۵۰ گرم، ۱۷۵ گرم ،۱۸۰ گرم، ۲۰۰ گرم هستند.

و معنی کلی آن بدین صورت است. که دو جامبو بگ که از نظر ابعاد یکسان هستند ولی با دو پارچه با گرماژ ۱۳۵ گرم و ۱۷۵ گرم ساخته می شود. جامبو با گرماژ بالاتر در همان ابعاد تحمل وزن بیشتری دارد و البته هزینه بیشتری هم ایجاد می کند.

اما فقط با افزایش گرماژ پارچه نمی توان تضمین کرد که این جامبو بگ بهتری است یا کیفیت بهتری دارد. یکی از عوامل بسیار موثر نخ استفاده شده در دوخت و ضد اشعه بودن آن است که در معرض آفتاب پوسیده نشود و بعد از حمل توسط تریلر موقع تخلیه پاره نشود.

برخی از مشتری ها ملاک را وزن پارچه برای کیفیت در نظر می گیرند. و قیمت ها و تامین کنندگان را با هم مقایسه می کند. که این شیوه غلط است. بهترین راهکار در خرید جامبوبگ و بیگ بگ  این است که تضمین لازم برای بار برداری از تامین کننده دریافت نمایید. و به عنوان شرط تحویل قرار دهید.

 

تقسیم بندی جامبو بگ از نظر دوخت سر و ته جامبوبگ و بیگ بگ:

جامبو بگ و بیگ بگ از بُد اینکه در چه مکان و با چه شیوه ای پر می شوند. و در کدام مکان و به چه شیوه ای تخلیه می شوند و در حمل چه نوع موادی استفاده می گردند می توانند سر و ته های متفاوتی در دوخت داشته باشند.

سر بندی محصول معمولا تحت فشار خاصی در بار برداری ها نیست و عموما برای جلوگیری از ریزش محصول یک شیوه ارائه می شود که دارای مدل های زیر می باشد که از ارزانترین آن شروع میکنم.

جامبوبگ مدل سر باز:

در این مدل ۴ طرف گونی را لبه گردان به سمت داخل می کنند و یک دوخت روی آن می روند تا از جدا شدن تارو پود گونی جلوگیری شود.

و معمولا در موادی که ارزش کم دارند و تماس با آب در آنها خللی ایجاد نمی کند استفاده می شوند. حُسن این مورد در قیمت ارزان و عیب آن در پاشش مواد به بیرون است.

جامبو بگ مدل درب صندقی:

در این شیوه یک تکه پارچه از جنس خود گونی در یک ضلع از آن دوخته می شود و اتصال سه طرف دیگر محصول را خود فرد بعد از پر کردن جامبوبگ یا بیگ بگ با چرخ سر دوز دستی انجام می دهد.

حُسن این کار در بسته شدن کامل درب گونی و حتی محافظت از محصول داخل جامبو بگ و بیگ بگ در مقابل نفوذ آب می باشد و عیب آن در افزایش کار مشتری و زمان و نیاز به چرخ سر دوز دستی در محل بارگیری و یک بار مصرف بودن گونی در هنگام تخلیه می باشد.

جامبوبگ درب لیفه:

این مدل به پارچه بدنه یک پارچه دیگر دوخته میشود که یک نخ از داخل سر آن عبور کرده است و با کشیدن آن درب گونی بسته می شود. مزایای این روش سرعت بالا در بار گیری و جلوگیری از پاشش محصول به بیرون می باشد و باعث گرانتر شدن جامبو بگ و بیگ بگ می شود.

جامبو بگ درب قیف:

در مکان هایی که نیاز است هم محصول از ورود آب محافظت گردد و هم با دستگاه های توزین و یا پرکن  جامبوبگ و بیگ بگ ها پر شوند معمولا از این مدل سفارش می شود. که در قبال این مزایای بر هزینه جامبو اضافه می کند.

ته قیف ها هم بر اساس نوع محل استفاده در دو مدل ته بسته و ته قیف سفارش می شوند.

که مدل ته بسته در مکان های که جامبو بگ و بیگ بگ یک بار مصرف می باشد استفاده میشود و معمولا ارزانترین شیوه می باشد و ته قیف با توجه به شرایط تخلیه یا محل آن سفارش میشود و مزایای آن در باز گشت دوباره جامبو بگ و بیگ بگ به چرخه مصرف می باشد البته ایجاد گرد و غبار کنترل شده و تخلیه آسان از مزایای دیگر ته قیف می باشد که باید با توجه به افزایش قیمت اولویت در این مزایا و معایب در انتخاب جامبو بگ و بیگ بگ ها دیده شود.

 

تقسیم بندی جامبو بگ از نظر دوخت سر و ته جامبوبگ و بیگ بگ

دسته بندی جامبوبگ از نظر مقاومت در برابر رطوبت:

برخی کالاهایی که نیاز دارند در مقابل رطوبت حفظ شوند به جامبوبگ یا بیگ های خاص تری نیاز دارند. که در این موارد برخی از پارچه های لمینت دار استفاده می کنند که تا حدودی مقاومت در مقابل رطوبت را در درجه های پایین تامین می نماید. اما در برخی موارد خاص تر یا شرایط آب وهوایی با رطوبت بالاتر علاوه بر لمینت داخلی یک لایه نایلون در داخل جامبوبگ یا بیگ ها استفاده می شود که میزان تاثیر منفی رطوبت را در این مواد کمتر می نماید.

گروه بازرگانی ایندا پَک  با ارائه خدمات خرید و فروش انواع گونی و جامبوبگ یا بیگ ها آماده ارائه مشاوره و پیگیری خرید های شما در این زمینه می باشد.

بهترین اجناس با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت های جامبوبگ یا بیگ ها را از ما بخواهید.

 

 

ساختار جامبوبگ

هر محصول جامبو بگ با کارایی مختص به خود، از چند لایه تشکیل شده که هر کدام نقش مخصوص خود را ایفا می‌کنند. اما به طور کلی، این محصول از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • لایه داخلی: که از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می‌شود و مسئول حفاظت از محتوای جامبوبگ از تاثیرات محیطی مانند رطوبت، حرارت یا موارد دیگر است.
  • لایه بیرونی: از پلی پروپیلن بافته می‌شود و باعث ایجاد استحکام و مقاومت در محصول می‌شود. این لایه می‌تواند رنگ، طرح، چاپ یا برچسب داشته باشد که اطلاعات مربوط به محتوا، تولید کننده، مقصد و غیره را نشان می‌دهد. همچنین این لایه ممکن است ضد آب ویا ضد الکتریسیته باشد.
  • لایه میانی: این لایه نیز از پلی پروپیلن تشکیل شده و مسئول ایجاد حجم و شکل در جامبوبگ است. این قسمت ممکن است یک یا چند لایه باشد و با استفاده از دوخت، جوش، چسب یا بند به لایه‌های دیگر متصل شود.
  • دسته: این بخش نیز از پلی پروپیلن تهیه شده و برای سادگی در حمل و نقل یا انبار کردن مواد محتوی به کار می‌رود و معمولا در تعداد دو یا چهار دسته در هر گوشه بر روی جامبوبگ قرار میگیرند.
  • دهانه و دریچه: این بخش برای سادگی و تسریع فرآیند پر کردن و یا خالی کردن مواد محتوی قرار می‌گیرد و به شکل زیپ، گیره، بند، رشته و با سیستم متناسب با محصول محتوی تعبیه می‌شود. در این قسمت همچنین ممکن است از فیلتر های جدا کننده مواد خارجی یا آلوده کننده نیز استفاده شود.

کاربرد جامبوبگ

امروزه جامبوبگ در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود و که حمل و نقل و نگهداری مواد را به مراتب ساده‌تر کرده و در کاهش هزینه‌های این بخش از صنایع مختلف کمک شایانی نموده است. برخی از صنایعی که جامبوبگ تاثیر بسزایی در کمک به آن‌ها داشته عبارتند از:

  • صنایع کشاورزی: برای حمل و نقل، ذخیره سازی و استفاده مجدد از محصولات کشاورزی مانند غلات، بذر، کود، علوفه و غیره که از اتلاف، آلودگی یا خراب شدن محصولات جلوگیری می‌کند و هزینه حمل و نقل و انبارداری را به مراتب کاهش می‌دهد.
  • صنایع ساختمانی: حمل و نقل، ذخیره و استفاده مداوم از مواد ساختمانی مانند سیمان، گچ، شن، ماسه، آهک و غیره که این محصول از رسیدن رطوبت، گرد و غبار، حشرات یا مواد خورنده به محتوی داخل آن جلوگیری کرده و کیفیت مواد را در بلند مدت حفظ می‌کند.
  • صنایع تولید محصولات شیمیایی: در این صنایع نیز برای حمل، ذخیره و استفاده چندباره از مواد شیمیایی مانند پودر، گرانول، پلاستیک، کود، دارو و غیره استفاده می‌شود و از انفجار، اشتعال، انتقال سموم یا ترکیب با مواد دیگر جلوگیری می‌کند و ایمنی و بهداشت محیط کار را تضمین می‌کند.
  • صنایع غذایی: مواد غذایی مانند آرد، نشاسته، شکر، نمک، چای، قهوه و غیره قابل ذخیره و حمل در این محصولات بوده و از فساد، گرفتن بوی بد، رنگ پریدگی یا آلودگی مواد محتوی جلوگیری کرده و تازگی و طعم مواد کحتوی را حفظ می‌کند.

مزایای جامبوبگ

از مزایای جامبوبگ همانطور که قبل تر نیز در توضیحات به آن‌ها اشاره شد می‌توان به سادگی در حمل و نگهدار مواد اشاره کرد که به تبع منافع بسیاری برای صنایعی که از این دست محصولات استفاده می‌کنند در بر دارد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • ظرفیت بالا: تا وزن ۲۵۰۰ کیلوگرم وزن را می‌تواند تحمل کند و مقدار زیادی از مواد را در فضای کم جا دهد تا حمل، انبارداری و استفاده ممتد از مواد به صورتی کارآمد و اقتصادی انجام شود.
  • انعطاف پذیری: بر اساس نیاز، شکل، اندازه، جنس، طراحی و کاربرد تفاوت دارد.
  • کاهش هزینه: کاهش هزینه حمل و نقل، انبارداری و استفاده مجدد از مواد را در بر دارد که نیاز به بسته بندی، جعبه، پالت، کارتن و غیره را تا حد زیادی مرتفع کرده و فضای کمتری در وسایل نقلیه یا انبار اشغال می‌کنند. همچنین چندین بار قابل استفاده هستند و در نهایت نیز قابل بازیافت بوده و در جلوگیری از آسیب به محیط زیست کمک می‌کنند.
  • کاهش آلودگی محیط زیست: با کاهش مصرف منابع مختلف، انرژی و زباله، تاثیرات منفی بر روی هوا، آب و خاک را کمتر کرده و همچنین با جلوگیری از نشت، انتشار یا پراکنده شدن مواد خطرناک به محیط، در حفظ سلامت محیط زیست و موجودات آن موثر هستند.

معایب جامبوبگ

البته هر محصولی بدون نقص نیست و بسته به شرایط و مقیاس استفاده از آن می‌تواند پیچیدگی‌های مختص به خود را داشته باشد. اگر بخواهیم در خصوص معایب استفاده از جامبوبگ توضیح دهیم، موارد زیر باید توسط مصرف‌کننده در نظر گرفته شود:

  • نیاز به تجهیزات خاص: برای برداشتن، حمل و نقل، انبار کردن یا خالی کردن مواد محتوی، نیاز به تجهیزات مخصوص وجود دارد. بسته به حجم و وزن مورد استفاده باید تجهیزاتی مانند جرثقیل، لیفتراک، کامیون و وسایل سنگین دیگر استفاده شود و اتکا تنها به نیروی انسانی ممکن است میسر نباشد.
  • محدودیت در انتخاب مواد: جامبوبگ برای حمل و نقل، ذخیره و استفاده برای مواد خشک و ریز مناسب است. اما برای مواد مایع، ژله‌ای، گازی یا حساس به فشار یا دما استفاده ندارد.
  • احتمال آسیب دیدگی: در طول جابجایی، انبارداری یا استفاده مجدد در صورت عدم رعایت جوانب احتیاط، ممکن است آسیب ببینند. آسیب ناشی از برخورد، سقوط، برش، سوراخ، سوختگی، خوردگی و غیره.

چرا از جامبوبگ استفاده کنیم؟

در نهایت باید گفته که جامبوبگ یک محصول و راهکار مناسب برای حمل، نگهداری، ذخیره و استفاده از مواد خشک و ریز است و با ظرفیت بالا و قابلیت انعطاف پذیری مناسب موجب کاهش هزینه‌ها و کاهش آلودگی محیط شده و کمک در این بخش از صنایع مختلف به حساب می‌رود و جایگزینی مناسب برای شیوه‌های کلاسیک انبارداری به شمار می‌آید.

اندازه های جامبوبگ

انواع جامبوبگ در اندازه‌های مختلفی در دسترس هستند که بر اساس وزن، حجم، ابعاد و کاربرد متفاوت هستند. برخی از اندازه های رایج جامبوبگ ها عبارتند از:

  • ۰٫۵ تن: تا وزن ۵۰۰ کیلوگرم تحمل کرده و حجم ۰٫۶ مترمکعب اشغال می کند. ابعاد این جامبوبگ ۸۵ × ۸۵ × ۹۰ سانتی‌متر است و برای حمل و نقل مواد خشک و ریز مانند غلات، بذر، شکر، نمک و غیره مناسب است.
  • ۱ تن: تا وزن ۱۰۰۰ کیلوگرم تحمل کرده و حجم ۱٫۲ مترمکعب اشغال می‌کند. ابعاد این جامبوبگ ۹۰ × ۹۰ × ۱۲۰ سانتی‌متر است و برای حمل و نگهداری مواد خشک و ریز مانند غلات، بذر، شکر، نمک و غیره مناسب است.
  • ۱٫۵ تن: تا وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم را تحمل می‌کند و حجم ۱٫۸ مترمکعب اشغال می‌کند. ابعاد این جامبوبگ ۹۵ × ۹۵ × ۱۴۰ سانتی‌متر است و برای حمل و نقل مواد مرطوب یا حساس استفاده دارد.
  • ۲ تن: تا وزن ۲۰۰۰ کیلوگرم تحمل دارد و حجم ۲٫۴ متر مکعب اشغال می‌کند و ابعاد آن ۱۰۰ × ۱۰۰ × ۱۶۰ سانتی‌متر است و برای حمل و نقل مواد قابل اشتعال یا انفجاری مانند پودر، گرانول، پلاستیک و غیره مناسب است.
  • ۵ تن: تا ۵۰۰۰ کیلوگرم تحمل وزن دارد و حجم ۳ متر‌مکعب اشغال می‌کند. ابعاد آن ۱۰۵ × ۱۰۵ × ۱۸۰ سانتی‌متر است و برای حمل و نقل مواد پودری یا گرانولی از کارخانه به انبار مانند آرد، نشاسته، مواد شیمیایی و غیره مناسب است.