کیسه بیگ بگ

کیسه بیگ بگ

کیسه بیگ‌ بگ یا جامبوبگ (جمبو‌بگ) به زبان ساده از خانواده گونی‌های هستند، گونی تحمل بار زیادی را ندارند و در صنعت بسته‌بندی و حمل و نقل کالا‌های حجیم بیشتر از کیسه بیگ‌ بیگ یا جامبوبگ استفاده می‌شود.

کیسه بیگ‌ بگ چیست؟

کیسه بیگ بگ‌ با نام‌ جامبوبگ، FIBC یا کیسه‌های حجیم (Bulk Bag) نیز شناخته می‌شود. از این کیسه در هر صنعتی که نیاز به ذخیره، بسته‌بندی و حمل مواد جامد خشک داشته باشد، می‌توان استفاده نمود و انتخاب مناسب‌تری برای این منظور محسوب می‌شوند. این کیسه‌ها همچنین برای اهداف مختلف صنعتی به صورت ویژه طراحی و تولید می‌شوند.

با استفاده از این محصولات در فضای انبار و حمل صرفه‌جویی خواهد شد و به‌ انعطاف، ظرفیت حمل وزن و توانایی مقاومتی بالا، در شرایط سخت، معروف هستند. برای مثال با کیسه بیگ‌ بگ یا جامبوبگ می‌توان از ۵۰۰ کیلوگرم تا ۲ تن مواد را از قبیل (دانه گیاهی، حبوبات، سیمان، مواد معدنی، گوگرد، قیر، نمک، مواد پتروشیمی، کربنات کلسیم، گچ) بسته بندی و حمل نمود.

کیسه بیگ‌ بگ چیست؟

مشخصات بیگ‌ بگ

اگر به دنبال خرید این کیسه‌ها برای محصولاتتان هستید، موارد متعددی بسته به استفاده هستند که باید قبل از خرید در نظر داشته باشید. انواع مختلفی از بیگ بگ صنعتی طراحی و تولید می‌شوند که مورد استفاده برخی از آن‌ها مشخصا اعلام شده است. اما از این کیسه‌ها برای حمل و نگهداری مواد دیگری نیز می‌توان استفاده نمود! تنها باید به مشخصات کیسه دقت داشته باشید.

جامبوبگ یا بیگ‌ بگ می‌تواند با مشخصات زیر تولید نمود:

  • با پارچه لیمت یا بدون لیمت
  • با لایه نایلونی داخلی و یا بدون نایلون
  • با پارچه صاف یا گردباف پلی‌پروپیلن PP تولید می شود
  • بدون درب
  • با درب لیفه
  • با درب صندوقی
  • با درب قیف
  • کف بسته
  • کف قیف

فاکتورهای مختلفی در دسته‌بندی انواع کیسه بیگ بگ صنعتی دخیل هستند و استانداردهای مختلفی توسط شرکت‌های مختلف تولیدکننده در نظر گرفته می‌شود. اما اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی داشته باشیم، جدای از ظرفیت، شکل و تحمل وزن محصول، نحوه طراحی، تولید و متعلقات این کیسه در دسته‌بندی آن نقش دارند.

بنابراین ۷ نوع اصلی از انواع بیگ بگ صنعتی را بر اساس طراحی می‌توان بصورت زیر مشخص نمود.

  • کف ساده
  • با دهانه تخلیه
  • خروجی مخروطی شکل
  • دهانه تخلیه با فلپ
  • پایین دافل
  • پایین پوشک
  • با شیر عنبیه تخلیه

کف ساده (بدون دهانه)

بیگ بگ کف ساده

بیگ بگ کف ساده بدون دهانه (که ته ساده یا کیسه کف تخت نیز نامیده می‌شود) یک گزینه اقتصادی و با قیمت مناسب است اما فقط یک بار می‌توان از آن استفاده نمود. برای تخلیه محصول، باید کف کیسه پاره شود.

این کیسه‌ها معمولا در مواردی استفاده‌ می‌شوند که شیوه تخلیه محصول اهمیت زیادی ندارد یا نیاز به استفاده مجدد از کیسه نیست.

همراه با دهانه تخلیه (خروجی محصول)

بیگ بگ همراه با دهانه تخلیه

کیسه بیگ بگ صنعتی که دهانه تخلیه دارد. زمانی که نیاز به استفاده مجدد از کیسه فله باشد خریداری و استفاده می‌شوند. دهانه بخشی اضافه شده به ساختار کیسه در طراحی آن است و در هنگام تخلیه به کیسه آسیبی نمی‌رساند.

قطر دهانه معمولا بین ۱۴ تا ۱۸ اینچ (۳۵٫۵-۴۵٫۵ cm) است، اما ممکن است دهانه کیسه با ابعاد دیگری نیز توسط کمپانی تولید کننده اضافه شود یا قابل سفارش باشد. این نوع از کیسه یکی از محبوب‌ترین بیگ بگ ها در صنایع مختلف بشمار می‌رود.

دهانه و خروجی تخلیه مخروطی

بیگ بگ دهانه و خروجی تخلیه مخروطی

زمانی که ارزش محصول بالا باشد و نیاز به تخلیه تمامی محتوی کیسه باشد، از این نوع بیگ بگ صنعتی استفاده می‌شود. چراکه یکی از مشکلات رایج کیسه‌های معمولی و استاندارد این است که مواد در گوشه‌های کیسه جمع می‌شوند.

در این نوع از کیسه، یک کفی تخلیه مخروطی در طراحی اضافه شده و اجازه می‌دهد مواد محتوی، به راحتی در پایین کیسه جریان پیدا کنند و در گوشه‌های کیسه باقی نمانند.

دهانه تخلیه با فلپ

بیگ بگ دهانه تخلیه با فلپ

اگر محصولات شما به رطوبت و آلودگی حساس هستند، از این نوع از کیسه بیگ بگ با دهانه تخلیه همراه فلپ استفاده نمایید. فلپ این نوع کیسه از پارچه مقاوم ساخته شده و قبل از وصل نمودن دهانه تخلیه، به پایه کیسه متصل می‌شود تا از جمع شدن گرد و غبار و رطوبت جلوگیری شود. فلپ‌ها در اندازه ابعاد کیسه طراحی و ساخته شده‌اند و به عنوان محافظ دهانه عمل می‌کنند.

نوع تخلیه پایین دافل

بیگ بگ نوع تخلیه پایین دافل

این نوع کیسه کف دافل، برای تخلیه سریع محتوی استفاده می‌شود. عموما از این نوع کیسه برای تخلیه مواد حجیم و یا درست استفاده می‌شود. کف کیسه کاملا باز می‌شود تا مواد محتوی سریعا از کیسه خارج شوند.

کف کیسه با استفاده از یک بند پلی‌پروپیلنی بسته می‌شود و از خارج شدن مواد محتوی در زمان حمل و نگهداری جلوگیری می‌کند. نوع دیگری از این محصول، یک دریچه برای محافظت از کیسه تا زمان تخلیه دارد.

پایین پوشک یا کف پوشک

بیگ بگ پایین پوشک یا کف پوشک

کیسه‌های بیگ بگ صنعتی ته پوشک که به آن کف پوش کامل نیز می‌گویند که یک تکه پارچه صاف متصل به یک طرف کیسه دارد. می توانید فلپ را به طرف دیگر کیسه ببندید و با باز کردن کفی، تمام محصول شما از کیسه خارج می‌شود. طراحی کیسه کف پوشک شبیه کیسه کف ساده است اما نیازی به برش کفی ندارد.

همراه شیر عنبیه تخلیه

بیگ بگ همراه شیر عنبیه تخلیه

شیر عنبیه که به دهانه خروجی این کیسه اضافه شده، جریان خروجی مواد محتوی کیسه را در زمان تخلیه کنترل می‌کند. زمانیکه مواد محتوی کیسه سمی، قابل اشتعال و یا انفجار هستند، برای جلوگیری از پخش شدن گرد‌وغبار در کارخانه یا انبار، از این نوع از کیسه استفاده می‌شود.

انواع بیگ بگ

اما جدای از مشخصات کیسه بیگ بگ، این محصول در انواع مختلف و برای حمل و نگهداری محصولات در شرایط محیطی خاص، طراحی و تولید می‌شوند. در استاندارد بین‌المللی، این کیسه به چهار گروه دسته‌بندی می‌شود که هر یک ویژگی‌ و کاربرد خاص خود را دارند.

کیسه‌ تایپ  A

کیسه بیگ بگ صنعتی نوع A از پلی پروپیلن یا مواد اولیه رایج در تولید این کیسه با بافت ساده با طبیعت غیر رسانا استفاده می‌شود. از آنجایی که هیچ گونه محافظی در برابر الکتریسیته ساکن به آن‌ها اضافه نشده، نباید برای نگهداری یا حمل مواد قابل اشتعال استفاده شوند. همچنین نباید با مواد یا گازهای قابل اشتعال در تماس باشند.

موارد استفاده:

  • حمل و نگهداری محصولات غیرقابل اشتعال
  • هشدار: اکیدا در محیط قابل اشتعال با انرژی احتراق حداقل ۱۰۰۰ میلی ژول استفاده نشوند.

کیسه تایپ  B

این کیسه نیز همانند تایپ A از پلی پروپیلن ساده یا سایر پارچه‌های غیررسانا بافته می‌شود در برابر الکتریسیته ساکن مقاومت چندانی ندارند.

تفاوت عمده در بیگ بگ صنعتی تایپ A و B در این است که کیسه‌های نوع B خرابی ولتاژ پایین‌تری دارند که از ۶ کیلو ولت تجاوز نمی‌کند و ایمن و موثرتر از نوع A هستند. با این حال، همچنان در مقابل اکتریسیته ساکن مقاومت مناسبی ندارند.

موارد استفاده:

  • حمل و نقل پودرهای خشک و قابل اشتعال
  • نباید با گاز یا حلال قابل اشتعال در تماس باشد.
  • هشدار: برای استفاده در محیط با انرژی اشتعال کمتر از ۳mJ توصیه می‌شود.

کیسه تاپ C

این نوع از کیسه که به کیسه رسانا یا بیگ بگ زمینی نیز گفته می‌شود از ترکیبات پلی پروپیلن غیررسانا بافته شده و با نخ‌های رسانا در یک الگوی مشبک در هم تنیده شده‌اند. نکته کلیدی در هنگام پر و تخلیه کردن این کیسه‌ها در این است که باید اتصال الکتریکی بین رشته‌های رسانا بدرستی برقرار باشد و کیسه به درستی به یک نقطه اتصال امن به زمین متصل باشد. این ارت/ارتینگ برای حمل و کارکرد درست و ایمن در استفاده از این کیسه‌ها حیاتی است.

موارد استفاده:

  • مواد پودری قابل اشتعال
  • استفاده در محیط‌های با گازهای انفجاری، گرد و غبار یا حلال قابل اشتعال
  • هشدار: نباید بدون اتصال ایمن و بدون اختلال به زمین استفاده شود!

کیسه تایپ D

کیسه صنعتی نوع D که به نام کیسه بیگ بگ صنعتی ضد اکتریسیته نیز شناخته می‌شود، از ترکیبی از پارچه‌های ضدالکتریسیته ساکن و پارچه‌هایی با خواص اتلاف الکتریسیته ساکن تولید شده است. استفاده از این ترکیب در تولید کیسه تایپ D سبب شده تا بدون دغدغه از احتمال نشت الکتریسیته ساکن به مواد قابل اشتعال و انفجار و بدون نیاز به استفاده اتصال ارت، نسبت به بارگیری و تخلیه مواد اقدام کنید.

موارد استفاده:

  • حمل و نگهداری ایمن پودرهای قابل اشتعال و احتراق
  • استفاده در محیط با گاز، گرد و غبار یا حلال قابل اشتعال
  • هشدار: در صورت آلودگی سطحی با آب، گریس یا مواد رسانا اکیدا استفاده نشوند.

انواع بیگ بگ
ابعاد و اندازه های بیگ بگ

اصولا ماهیت ابعاد و انتخاب اندازه بیگ بگ صنعتی به کارکرد و مقاومت لازم در نگهداری مواد بستگی دارد. در واقع برای بارگیری محصول در داخل این کیسه، شکل و اندازه آن، استوانه‌ای، مکعبی یا مخروطی بودن کیسه را تعیین می‌کند. اما عوامل دیگری نیز در انتخاب شکل، ابعاد و اندازه‌های کیسه نقش دارند.

چگالی مواد

مواد با چگالی پایین، وزن کمتری نیز دارند، اما ممکن است به فضای بیشتری نیاز داشته باشند. در مقابل محصولات با چگالی بالا به فضای کمتری اما با مقاومت بالاتر نیاز دارند. برای حمل محصولات سنگین‌تر، کیسه کوچکتر توصیه می‌شود، چراکه به حجم کیسه اجازه می‌دهد تا فشار بیشتری را در هر سانتی‌متر یا اینچ مربع از فضا، تحمل کند.

ابعاد کیسه فله

هنگام انتخاب اندازه کیسه، به یاد داشته باشید که در زمان حمل، تنها بخشی از کیسه بیگ بگ با پایه آن در تماس است. اما واقعیت این است که این کیسه‌ها ماهیتی انعطاف‌پذیر دارند. اگر این کیسه‌ها به ظرفیت بهینه‌شان پر شوند، به‌طور بالقوه در طرفین شکم خواهند داشت که ابعاد آن را تا ۲۰٪ افزایش می‌دهد. اگرچه با استفاده از بافل، از این تغییر شکل می‌توان جلوگیری کرد.

اندازه و ابعاد حامل

منظور از اندازه حامل، واحد ذخیره، انبار یا وسایل و کانتین حمل بار است. باید نحوه چینش و جا شدن کیسه‌ها در این مکان‌ها را در نظر داشته باشید. بنابراین اندازه و ابعاد محل نگهداری و حمل کیسه‌های محتوی محصولات باید با عرض و طول کیسه‌ها و با ظرفیت حامل همخوانی داشته باشد تا از آسیب و یا اضافه شدن به تعداد انبار، وسایل و یا مسیر حمل اجتناب شود.

اندازه متعلقات

ویژگی‌های اضافی کیسه که در طراحی آن در نظر گرفته شده‌اند و بر اندازه کیسه و در تعداد بالا در حمل و نگهداری تاثیر می‌گذارند، به شرح زیر هستند:

حلقه بالابر

حلقه بالابر در اندازه‌های مختلفی در کیسه بیگ بگ صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حلقه‌ها برای استفاده از لیفتراک در نظر گرفته می‌شوند و در دو طرف کیسه آویزان هستند و زمانی که استفاده نمی‌شوند، در بالای سر کیسه قرار می‌گیرند که اندازه و ابعاد کیسه را افزایش می‌دهند.

ورودی یا خروجی

در بالا یا کف کیسه دهانه و محلی برای ورود و خروج محصول در کیسه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین معمولا دیگری است که در تعیین و انتخاب اندازه کیسه نقش دارد. اما معولا کیسه با ظرفیت ۱۰۰٪ پر نمی‌شود و ۹۰ درصد ظرفیت کیسه در نظر گرفته می‌شود تا امکان بسته شدن کامل ورودی یا خروجی پرکننده فراهم شود.

با در نظر گرفتن این عوامل امکان محاسبه ابعاد، اندازه و انتخاب بهترین نمونه کیسه بیگ بگ صنعتی را خواهید داشت تا از آسیب احتمالی به کیسه و مواد محتوی آن جلوگیری کنید.

کاربردهای بیگ بگ

کاربردهای بیگ بگ

از این کیسه‌ در بسیاری از صنایع از جمله صنایع شیمیایی، کشاورزی، ساختمانی و دارویی استفاده می‌شود. برای حمل و نگهداری انواع پودر (آرد، شن، شکر، مواد معدنی، پودر شیمیایی و غیره)، غلات، کنف، قیر، مصالح ساختمانی و در بسیاری صنایع دیگر از کیسه بیگ بگ استفاده می‌شود. موارد زیر برخی از کاربردهای این کیسه فله هستند.

کیسه بیگ‌ بگ یا جامبوبگ برای مهار سیل

یکی دیگر از کاربرد‌های کیسه بیگ‌ بیگ یا جامبوبگ (جمبو‌بگ) برای مهار سیل یا سیل‌بند می‌باشد. در ایام پر باران برای جلوگیری و مهار سیل بیگ‌ بیگ یا جامبوبگ را پر از خاک یا ماسه نموده و در مقابل ورود سیل به شهر دیوار مستحکم ایجاد نموده و می‌توان با ایجاد سیل‌بند با بیگ‌ بگ یا جامبوبگ سیل را مهار نمود.

کیسه بیگ‌ بگ یا جامبوبگ و جلوگیری از سرمازدگی و یخ زدگی درختان

از کیسه‌های بیگ‌ بگ یا جامبوبگ هم می‌توان به عنوان یک کاور یا یک روپوش، برای کاورینگ درختان جهت جلوگیری از سرمازدگی و یخ‌زدگی محصولات کشاورزی استفاده نمود.

شما می‌توانید اندازه و ابعاد مورد نظر را اعلام نمایید تا کاور مورد نظر برای درختان ساخته و برای شما ارسال شود.

بیگ‌ بگ یا جامبوبگ و صاردات مواد فله

به علت جابجای آسان کیسه‌های بیگ‌ بگ یا جامبوبگ با لیفتراک یا جرثقیل همچنین هزینه کم بسته بندی مواد و انبارداری برای صادرات انواع محصولات کشاورزی، پترو شیمی، غذایی، شیمیایی، دارویی، معدنی، سیمان از این نوع کیسه‌ها استفاده می‌شود.

تولید کننده کیسه بیگ‌ بگ

تولید کننده کیسه بیگ‌ بگ

گروه تولیدی بازرگانی ایندا‌ پک تولید کننده و صادر کننده انواع جامبوبگ بیگ بگ در ایران می باشد. صادرات جامبوبگ این شرکت به کشوره های ارمنستان، افغانستان، آذربایجان، گرجستان، عراق، قزاقستان، کویت، عمان، پاکستان، قطر، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان می‌باشد.

و همجنین مشتریان از شهرهای تهران، تبریز، اراک، اصفهان، کرج، مشهد، اهواز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، کرمان، یزد، اردبیل، بندعباس، زنجان، قزوین، ساری، شهریار، گلستان، همدان، گرمسار، سمنان، شیراز و… از گروه تولیدی ایندا پک جامبوبگ و بیگ بگ خرید می نمایند.