جلوگیری از سیل با جامبوبگ

جلوگیری از سیل با جامبوبگ

آیا می‌دانستید که به راحتی و با پیش بینی یکی دو روز قبل از وقوع سیل، با استفاده از جامبوبگ می‌توان، مسیر احتمالی سیلاب در شهرها را بصورت کنترل شده و بدون اینکه آب به شهر یا روستا ورود کند، از آن مناطق دور کرد و به مسیرهای کم خطرتر هدایت نمود؟ یکی از سریعترین روشهای جلوگیری از سیل، قبل، در هنگام و حتی پس از وقوع آن و جهت دادن و هدایت آب‌های تجمع یافته حاصل از سیل در یک منطقه، استفاده از جامبوبگ است. در بسیاری از مناطق دنیا زمانی که حجم بارندگی در یک زمان کوتاه بالا می‌رود، حرکت سریع آب و به هم پیوستن چند رشته سیلابی از ارتفاعات به پایین رخ می‌دهد. این حجم آب به مرور تجمع یافته و سرعت بالاتری پیدا می‌کند و سبب وارد آمدن خسارات بیشماری می‌شود. اما چطور برای مهار سیل با جامبوبگ باید اقدام کرد؟ کاربرد جامبوبگ برای سیل با چه اصولی باید صورت پذیرد؟ در این مطلب قصد داریم به توضیح جلوگیری از سیل با جامبوبگ بپردازیم.

 

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید:جامبوبگ چیست؟

کاربرد جلوگیری از سیل با جامبوبگ

به صورت سنتی برای ساخت مهار یا سد، مقابل جریان سیل، از کیسه‌های گونی ۲۵ یا ۵۰ کیلوگرمی استفاده می‌شود. اما امروزه در دنیا برای مهار سیل از جامبوبگ، برای ساخت موانع استفاده می‌شود. در تولید این کیسه‌های روکش‌دار، از پلی پروپیلن استفاده می‌شود که هم سبک و ایمن هستند، حجم زیادتر و در عین حال مقاومت بالایی در برابر پارگی در مقایسه با کیسه های شن سنتی دارند.

همین امر سبب شده تا نیروهای امداد و مقابله با حوادث طبیعی، از یک کیسه جامبوبگ به جای ده‌ها کیسه شن سنتی استفاده کنند. کیسه جامبوهای مورد استفاده برای کنترل سیل، همچنین دارای یک پوشش مقاوم در برابر نفوذ آب و محافظ UV هستند که از خرابی کیسه در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند. این کیسه‌ها برای کنترل و پیشگیری خرابی سیل تولید و عرضه شده‌اند و معمولاً مانند کیسه‌های شن سنتی با ماسه پر می‌شوند، اما می‌توانند با مواد دیگری مانند شن، خاک و سایر مواد روان دیگر نیز پر شوند.

یکی از سریعترین روشها برای ساخت سد در برابر سیلاب، استفاده از این کیسه‌هاست. برای جلوگیری از سیل با جامبوبگ، از انواعی با ظرفیت بین ۱ تا ۲ تن استفاده می‌شود که با خاک، ماسه یا سنگ پر شده‌اند و در کنار هم یا روی هم چیده می‌شوند.

  • پشت سده‌ها را محکم می‌کنند.
  • در مسیر ورود سیلاب‌ها به روستا‌ها و شهرها قرار می‌گیرند.
  • پشت دیوارهای ساختمان‌های سست چیده می‌شوند تا از فشار آب به بنای دیوار جلوگیری کنند.
  • مرز و دیواره بین رودخانه‌ها را با شهر و روستا و مکان‌هایی که باید حفاظت شوند را محکم‌تر می‌کنند و به کاهش نشت آب به آنها یا حداقل کاهش سرعت و قدرت ضربه سیل کمک می‌نمایند.

این کیسه‌ها طول و عرض متعارف ۹۰*۹۰ یا ۹۵*۹۵ یا ۱۰۰*۱۰۰ دارند و ارتفاع آنها بر حسب سفارش می‌تواند متفاوت و از حدود ۷۰ سانتی‌متر تا ۱۸۰ سانتی‌متر باشد.

روش مهار سیل با جامبوبگ

برای ساخت یک دیوار کنترل و مهار سیل با جامبوبگ، ابتدا باید در نظر داشته باشید که چون حجم این کیسه‌ها از کیسه شن‌های معمولی بیشتر است، نیاز به تجهیزات سنگین برای پر کردن و حمل و هم برای تسریع فرآیند مهار نیاز خواهید داشت. پس از آن برای آماده‌سازی مهار سیلاب، روش زیر را در نظر داشته باشید.

روش مهار سیل با جامبوبگ

  • یک سد بند بسازید!

ابتدا، منطقه را بخوبی بررسی کنید تا موقعیتی که باید از آسیب سیل محافظت شود، بخوبی تعیین نمایید. یک سد بند پلاستیکی در منطقه‌ای که قصد جلوگیری از نفوذ جریان آب دارید، قرار دهید. بهتر است از یک سد بند با کیفیت مناسب برای جلوگیری از سیلاب تا حد امکان استفاده شود.

تهیه جامبوبگ برای کنترل و مهار سیل

  • جامبوبگ‌ها را با ماسه پر کنید!

در گام بعدی برای جلوگیری از سیل با جامبوبگ، کیسه‌ها را با استفاده از ابزاری مثل سطل بزرگ یا لودر با ماسه پر کنید. برای جابجایی کیسه‌ها و مهار سیل با جامبوبگ، استفاده از ماشین‌آلات سنگین برای پر کردن و حمل کیسه‌ها به فرآیند، سرعت بیشتری خواهد بخشید. کیسه‌ها را با ماسه پر کنید و آنها را روی سد بند و به هم چسبیده، بچینید.

ساخت سد با جامبوبگ

  • کیسه‌ها را به هم متصل کنید و سد را بسازید!

در مرحله آخر با کشیدن یک پارچه مخصوص آب‌بند روی کیسه‌های پر شده بپیچید و آنها را با منگنه به قسمت پشتی دیوار محکم کنید .برای افزایش طول دیواره سیل هم می‌توانید به تکرار این روند ادامه دهید. برای اضافه کردن یک دیوار اضافی هم، آب‌بندها را با هم همپوشانی دهید.

تهیه جامبوبگ برای کنترل و مهار سیل

با توجه به بالارفتن حجم بارش‌ها در سال‌های اخیر در شهرها و روستاهای کشور، که در خطر سیل‌زدگی قرار دارند، کاربرد جامبوبگ برای مهار سیل بیش از پیش خود را نشان خواهد داد. شهرداری‌ها، ستادهای بحران، شوراهای شهر، دهیاری‌ها، منابع طبیعی و آبخیز‌داری‌ها یا حتی گروه‌های نهاد مردمی نیز می‌توانند با خرید و توزیع این محصول، سهم چشم‎گیری در کاهش خسارات ناشی از سیل‌ در سراسر میهن عزیزمان داشته باشند.

گروه بازرگانی ایندا پک یکی از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان جامبوبگ نو و دست دوم در ایران، آماده ارایه مشاوره و راهنمایی برای خرید و فروش انواع نمونه‌های جامبوبگ برای سیل است. برای تماس با کارشناسان متخصص ما و آشنایی بیشتر با کاربرد جامبوبگ برای سیل، با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *